Taplijst


Wettelijke voorwaarden

  • Met heimelijk oogmerk communicatie en gegevens van informaticasystemen onderscheppen, kennis van nemen, doorzoeken en opnemen
  • Ernstige aanwijzijngen van misdrijf op taplijst
  • Proportionaliteit = evenredig met de zwaarte van het misdrijf en moet in verhouding staan met het beoogde doel
  • Subsidiariteit = maatregel enkel indien overige (minder ingrijpende) middelen van onderzoek niet volstaan om de waarheid te achterhalen

Wanneer

  • Strafbaar feit art 322 of 323 Sw. (vereniging van misdadigers)
    • kan ook voor zover gevormd met doel misdrijf taplijst of diefstal met braak, inkillimng, valse sleutel (art. 467 Sw.)
  • Afluisteren in pro-actief onderzoek is NIET mogelijk
  • Poging tot plegen misdaad taplijst = tapmaatregel kan
  • tapmaatregel kan NIET in mini-onderzoek

Direct afluisteren

  • Onderzoeksrechter kan bevelen om, zonder medeweten of toestemming
    • Binnen te dringen in woning, private plaats of informaticasystemen
    • Elke beveiliging informaticasysteem tijdelijk op te heffen (behulp technische middelen, valse sleutels/signalen, valse hoedanigheden)
    • Technische middelen in betrokken informaticasystemen aan te brengen om de opgeslagen, verwerkte, doorgestuurde gegevens te ontcijferen en te decoderen

Heterdaad art. 90ter § 5 Sv.

  • Vanaf ontdekking op heterdaad en zolang de heterdaadsituatie duurt kan de PDK tapmaatregel bevelen voor:
    • Art. 137 Sw. (terro)
    • Art. 347bis Sw. (gijzeling)
    • Art. 434 Sw. (wederrechtelijke vrijheidsberoving)
    • Art. 470 Sw. (afpersing)
  • Machtiging kan mondeling, dient zo spoedig mogelijk schriftelijk te worden bevestigd door Onderzoeksrechter
  • In kader van terro (behalve art. 137 § 3, 6° Sw. dreiging met aanslag) kan PDK tapmaatregel bevelen binnen de 72 uur na de ontdekking van dit strafbare feit (geen tussenkomst of bevestiging door Onderzoeksrechter vereist)

Overige elementen ter afweging

  • Controleer alle gegevens op juistheid
    • nummer nog actief?
    • behoort toe aan de gewenste target/gebruiker?
    • bv eerst retro (art 88bis)
    • evt IMEI-tap (snel wisselen oproepnummers)
  • Bereid de eventuele inzet van tolken voor
  • Bereid de inzet van eigen medewerkers voor
    • Taakverdeling
    • Zoveel mogelijk dezelfde luisteraars
    • Dezelfde redacteurs
  • Bespreek intern en nadien met de Onderzoeksrechter

Proces-verbaal aanvraag interceptie

  • Na overleg/akkoord met de Onderzoeksrechter
  • Doel is elementen aanreiken aan de onderzoeksrechter om maatregel te motiveren
    • Antecedenten verdachten
    • Verkregen informatie uit andere bronnen die onmogelijk verder kan worden uitgediept zonder tapmaatregel
    • Toetsing van bekomen informatie die de initiële info bevestigt
    • Weergave van de stand van het onderzoek
    • Weergave van het belang van het te intercepteren communicatiemiddel in het kader van het onderzoek
    • Weergave van het beoogde doel van de maatregel
    • Proportionaliteit / Subsidiariteit
  • Het moet objectief en zonder sturing worden opgesteld in de voorwaardelijke wijs
  • Finale motiveringsplicht berust bij de onderzoeksrechter
  • voorstel tot aanduiding van drie OGP's als verantwoordelijke voor de uitvoering van de maatregel (art 90quater, §3, 1e en 2e lid)
  • Namenlijst
    • OGP's stellen namenlijst van medewerkers op tbv CTIF
    • Namenlijst niet op proces-verbaal en niet naar onderzoeksrechter -> Bewaring in digitaal werkdossier (bijv. GES) -> steeds opvraagbaar door de onderzoeksrechter

Machtiging en vordering tot bijstand

  • Schriftelijke machtiging onderzoeksrechter
    • Wordt nooit overgemaakt aan de operatoren
    • Mondelinge machtig moet binnen de 24h bevestigd worden
      • Indien mondeling - pv tijdstip mondelinge opdracht
  • Vordering tot bijstand onderzoeksrechter
    • Gericht aan de operator met vraag tot technische medewerking
    • Wordt door de onderzoeker overgemaakt aan CTIF
  • Model art 90 ter impliceert ook art 88bis (mast, identificatie eigen nummers)
  • Iedereen die kennis krijgt van de maatregel is tot geheimhouding verplicht (art 458 Sw : schending beroepsgeheim)

Beroepsgeheim

  • Vanaf vermoeden gesprek beroepsgeheim -> Stop kennisname gesprek
  • Indien aanwijzijngen van betrokkenheid beroepsgeheimdrager
    • Onmiddelijk contact met OR (advies orde van geneesheren of stafhouder mogelijk nuttig)
    • Gesprek wordt geparkeerd in afwachting beoordeling
    • Indien relevant -> Gewone procedure
    • Indien niet relevant
      • Niet opnemen in voorselectie
      • Geen enkele verwijzing in dossier van welke aard ook
    • Advocaat/arts zelf verdacht = orde of stafhouder in kennis
      • Relevantie bepalen overleg tussen OR en orde of stafhouder

Datatap

  • Kan beperkt geanalyseerd worden -> zeer arbeidsintensief (geen versleuteld verkeer - soms wel bezochte websites)
  • Nuttig voor mastlocaties (smartphone heeft veelvuldig ctc met mast)
  • Overleg met OR mbt toegang tot de gegevens - klassieke verslaggeving = nagenoeg onmogelijk (hoeveelheid data + geëncrypteerde inhoud)

Link art 90ter