Met heimelijk oogmerk communicatie en gegevens van informaticasystemen onderscheppen,
kennis van nemen, doorzoeken en opnemen
Ernstige aanwijzijngen van misdrijf op taplijst
Proportionaliteit = evenredig met de zwaarte van het misdrijf en moet in verhouding staan met het beoogde doel
Subsidiariteit = maatregel enkel indien overige (minder ingrijpende) middelen van onderzoek
niet volstaan om de waarheid te achterhalen
Wanneer
Strafbaar feit art 322 of 323 Sw. (vereniging van misdadigers)
kan ook voor zover gevormd met doel misdrijf taplijst of diefstal met braak, inkillimng, valse sleutel (art. 467 Sw.)
Afluisteren in pro-actief onderzoek is NIET mogelijk
Poging tot plegen misdaad taplijst = tapmaatregel kan
tapmaatregel kan NIET in mini-onderzoek
Direct afluisteren
Onderzoeksrechter kan bevelen om, zonder medeweten of toestemming
Binnen te dringen in woning, private plaats of informaticasystemen
Elke beveiliging informaticasysteem tijdelijk op te heffen
(behulp technische middelen, valse sleutels/signalen, valse hoedanigheden)
Technische middelen in betrokken informaticasystemen aan te brengen om de
opgeslagen, verwerkte, doorgestuurde gegevens te ontcijferen en te decoderen
Heterdaad art. 90ter § 5 Sv.
Vanaf ontdekking op heterdaad en zolang de heterdaadsituatie duurt kan de PDK tapmaatregel bevelen voor:
Art. 137 Sw. (terro)
Art. 347bis Sw. (gijzeling)
Art. 434 Sw. (wederrechtelijke vrijheidsberoving)
Art. 470 Sw. (afpersing)
Machtiging kan mondeling, dient zo spoedig mogelijk schriftelijk te worden bevestigd door Onderzoeksrechter
In kader van terro (behalve art. 137 § 3, 6° Sw. dreiging met aanslag) kan PDK tapmaatregel bevelen binnen
de 72 uur na de ontdekking van dit strafbare feit
(geen tussenkomst of bevestiging door Onderzoeksrechter vereist)
Overige elementen ter afweging
Controleer alle gegevens op juistheid
nummer nog actief?
behoort toe aan de gewenste target/gebruiker?
bv eerst retro (art 88bis)
evt IMEI-tap (snel wisselen oproepnummers)
Bereid de eventuele inzet van tolken voor
Bereid de inzet van eigen medewerkers voor
Taakverdeling
Zoveel mogelijk dezelfde luisteraars
Dezelfde redacteurs
Bespreek intern en nadien met de Onderzoeksrechter
Proces-verbaal aanvraag interceptie
Na overleg/akkoord met de Onderzoeksrechter
Doel is elementen aanreiken aan de onderzoeksrechter om maatregel te motiveren
Antecedenten verdachten
Verkregen informatie uit andere bronnen die onmogelijk verder kan worden uitgediept zonder
tapmaatregel
Toetsing van bekomen informatie die de initiële info bevestigt
Weergave van de stand van het onderzoek
Weergave van het belang van het te intercepteren communicatiemiddel in het kader van het onderzoek
Weergave van het beoogde doel van de maatregel
Proportionaliteit / Subsidiariteit
Het moet objectief en zonder sturing worden opgesteld in de voorwaardelijke wijs
Finale motiveringsplicht berust bij de onderzoeksrechter
voorstel tot aanduiding van drie OGP's als verantwoordelijke voor de uitvoering van de maatregel (art 90quater, §3, 1e en 2e lid)
Namenlijst
OGP's stellen namenlijst van medewerkers op tbv CTIF
Namenlijst niet op proces-verbaal en niet naar onderzoeksrechter -> Bewaring in digitaal werkdossier (bijv. GES) -> steeds
opvraagbaar door de onderzoeksrechter
Machtiging en vordering tot bijstand
Schriftelijke machtiging onderzoeksrechter
Wordt nooit overgemaakt aan de operatoren
Mondelinge machtig moet binnen de 24h bevestigd worden